четвер, 23 січня 2014 р.

Надзвичайний стан, та з чим його їдять?

  Останнім часом активно поширюється інформація стосовно перспектив введення надзвичайного стану у Києві. 

  Буде прийняте відповідне рішення, чи ні, але Сліпа Uкраїна вирішила, що варто проінформувати всіх, що ж нас чекає в такому випадку, тобто, особливий правовий режим розглядатиметься в статті в розрізі ситуації, яка склалася на сьогоднішній день. Влада неодноразова робила заяви, що не намірена обмежувати прав населення, однак хто вже вірить цим заявам? Читай далі...
Якщо ви лише хочете дізнатися, які права і свободи обмежуватимуться - гортайте в кінець статті.

  Правова основа надзвичайного стану розкривається Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану" від 16 березня 2000 року за № 1550-ІІІ. Відповідно, це такий правовий режим, який може бути тимчасово введений в Україні в цілому, або в окремих її місцевостях внаслідок спроби захоплення державної влади, або зміни конституційного ладу шляхом насильства. Він передбачає надання органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування ширших повноважень для ліквідації небезпеки. Також у Законі прописано щось там про життя і здоров'я громадян, але зараз про те читати смішно.  Окрім того, якщо влада вирішить необхідним (а вона вирішить), буде здійснюватись обмеження конституційних прав і свобод людини та громадянина. В правовому полі все абсолютно конституційно. [Однак не слід вважати, що це поганий закон, просто зараз не той час і не те місце]. Метою введення НС законодавець визначив нормалізацію обстановки, відновлення правопорядку, усунення загроз. Введення можливо лише за умови, якщо іншими засобами мети досягти неможливо [Примітка: Сліпа Uкраїна безсумнівно вважає, що влада може нормалізувати обстановку і має для того ресурси, але не бажає], зокрема: здійснення масових терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей; виникнення масових безпорядків, які супроводжуються насильством, обмеженням прав і свобод громадян (згадав сьогоднішні дії правоохоронців); спроба захоплення державної влади чи конституційного ладу (ніхто із мітингуючих не заявляв про намір захоплення державної влади, було прийнято рішення про пікетування парламенту).




  
  Для введення надзвичайного стану, Президент України зобов'язаний через ЗМІ звернутися до Євромайдану, чи Правого сектору з вимогою припинити дії протягом заданого строку (визначається гарантом), попередити про можливе запровадження. В протилежному випадку, глава держави виносить на затвердження Верховною радою відповідний указ. В окремих, "екстренних" випадках, попередження не відбувається. Про затвердження акту глави негайно повідомляється ЗМІ.

  Надзвичайний стан вводиться на строк від 30 до 60 днів з можливим його подальшим подовженням до 30 діб (тобто максимум - 3 місяці). Тобто, законодавець закладає такі рамки, вказуючи на те, що якісна влада зможе владнати ситуацію за такий строк. Якщо ж "не вкладеться", то вона не годиться керувати державою. Але і тут є лазівка - ВР може приймати зміни до цього ж таки закону, і трошки підчистити цифру 60 на, скажімо, 600. Українцю! Запитай самого себе - чи може ПР щось зробити за 3 місяці, що ви станете їх поважати? Сьогодні від колеги почув думку, що, швидше за все, мітингуючі почнуть партизанську війну. 

  Відповідно до Закону, керівники установ, підприємств і організацій всіх форм власності зобов'язані максимально сприяти прибуттю народних депутатів на засідання. Цікаво, чиїми транспортними послугами скористаються "обранці" - Майбах напрокат, чи може гелікоптер?

  Гадаємо, немає сенсу наголошувати на тому, що військовим і міліціонерам будуть надані практично безмежні повноваження. 





  І найцікавіше - які заходи здійснюватимуться, та які права обмежуватимуться

  Заходи, які обмежують конституційні права і свободи: 
  1. Особливий режим в'їзду/виїзду, обмеження пересування на території;
  2. Обмеження руху і огляд транспортних засобів;
  3. Посилення охорони правопорядку;
  4. Заборона масових заходів та страйків;
  5. Примусові вилучення майна (сервери із відеозаписами, наприклад);
  6. Комендантська година;
  7. Перевірки документів та обшуки транспортних засобів, помешкань, інших приміщень;
  8. Заборона військовикам та військовозобов'язаним полишати без дозволу місця проживання;
  9. Заборона продажу зброї, набоїв, сильнодіючих речовин та алкогольних виробів;
  10. Вилучення зареєстрованої зброї;
  11. Заборона виготовлення і розповсюдження інформації, яка може дестабілізувати обстановку (сюди підпадуть ВСІ матеріали журналістів);
  12. Заборона теле- та радіомовлення;
  13. Заборона мобільних телефонів та Інтернет;
  14. Заборона діяльності політичних партій;
  15. Заборона аматорських радіоточок.
  Виглядає дійсно сумно. Настане час незнання - як можна повідомити інших про небезпеку, коли немає ні кореспондентів, ні мобільних?

  Стосовно того, чи можна виїхати за кордон, коли запроваджено надзвичайний стан, то прямо зазначений закон не регулює, але можна стверджувати, що якщо НС буде введено в Києві, то під питанням буде не те, щоб покинути країну, а і саму столицю. Якщо ж режим введуть на всій території України, то можуть існувати певні проблеми з виїздом зі свого міста. Річ у тім, що влада буде виловлювати мітингуючих. Враховуючи те, що певна частка буде тікати від режиму за кордон, то, скоріше за все, існуватимуть певні обмеження. В кінці-кінців, це питання напряму залежить від президента, оскільки саме його указ регламентує перелік прав, свобод, і міру їх обмеження в умовах цього специфічного правового режиму.

Сподіваємося, що допомогли.

Завжди українська!
Завжди ваша, Сліпа Uкраїна!